miercuri, 27 ianuarie 2016

Fragmente din conferința anuală a Ministrului de Externe Serghei Lavrov

Câteva fragmente din conferința de presa a ministrului afacerilor externe din Rusia, Serghei Lavrov:

- În 2015, Rusia a contracarat activ o serie de provocări internaţionale. În mai multe țări, Siria, Irak, Yemen, Libia, Ucraina, situațiile de criză s-au înrăutățit. În Africa multe ţări au rămas destabilizate. Toate acestea au format niște landșafturi de criza care s-au agravat datorita factorului tensiunilor interconfesionale. Aceste evenimente au avut loc şi în timpul creşterii fără precedent a ameninţării teroriste din partea ISIS, care s-a autoproclamat ca stat. Alte grupări extremiste au controlat teritorii semnificative din Siria şi Irak, au încercat sa se aşeze acolo - în special în Libia şi Afganistan.
- Câțiva actori internaţionali încearcă acum, când economia mondială are probleme, este instabilă, să-și asigure interesele sale prin crearea de alianţe economice închise.
- Unele ţări continuă să încerce blocarea Rusiei, deşi această direcţie aparține trecutului. Acestea continuă să încerce să obţină profituri unilaterale şi mai mult decât atât să ne pedepsească pentru o politică externa independentă.
- Rusia nu a violat Memorandumul de la Budapesta fiindcă el conține o singură obligaţie: să nu folosim arme nucleară împotriva Ucrainei. Nimeni nu a folosit şi nimeni nu a exprimat ameninţări de folosire a armelor nucleare împotrivă Ucrainei.
- Cine stabileşte politica NATO şi disciplina acolo? Preşedintele nostru a spus de curând, că problema nu constă în prezentarea ideelor NATO sau în incercările de a împune voinţa lor pentru toţi. Europa e membru NATO. Problema este că deciziile în NATO sunt luate de Statele Unite, şi Europa doar salută milităreşte.
- Că răspuns la solicitarea Preşedintelui Siriei, forţele aeriano-cosmice ale Rusiei au ajutat în mod realistic să transforme situaţia în ţara, au ajutat să asigure diminuarea semnificativă a spaţiului controlat de terorişti. S-a clarificat dilema cu privire la cine luptă împotriva teroriştilor şi cine îi ajută şi încearcă să-i folosească în scopuri personale.
- Participarea noastră în luptă contra teroriştilor a asigurat adoptarea mai multor rezoluții importante la nivelul Consiliului de Securitate ale ONU, care sunt menite să stopeze finanţarea  terorismului și a teroriştilor-kamikaze  străini. Vom depune eforturi pentru implementarea lor de buna credinţa şi pentru menținerea de raporturi sincere și transparente cu Secretariatul ONU despre cine și cum îndeplineşte obligaţiile derivate dinaceste acte importante.
 Am luat decizia de a continua activitatea legată de implementarea acordului Minsk 2 în acest an, scopurile au rămas aceleaşi: vom solicita implementarea strictă conform înţelegerilor anterior obţinute şi eforturilor depuse de către liderii din formatul Normandia. Noi suntem pentru reglementarea paşnică a conflictului. Vom contribui la restabilirea acordului naţional în Ucraina.
- Islamiştii vorbesc deschis despre crearea califatului din Portugalia până în Pakistan. Aceasta este o amenințare nu numai pentru securitatea regională, ci și pentru cea internaţională. În aceste condiţii, Rusia a încercat să reacţioneze concret în calitate de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU: Am acţionat nu numai in interesul nostru naţional, ci ținând cont și de situația generală.
- Moscova va ține cont de întărirea potenţialului militar al NATO în apropierea garanițelor Rusiei. Considerăm aceşti paşi lipsiți de perspicacitate. Noi luam nota de continuarea demersurilor periculoase şi foarte neconstructive în relaţia cu Rusia, inclusiv crearea segmentelor european şi asiatic al sistemului anti-racheta. Aceste demersuri  au sens destabilizator.
- Cînd cineva încearcă să condiţioneze lupta contra terorismului sau caracterul ei colectiv cu unele lucruri ca, de exemplu, să fiți de acord cu schimbarea regimului, de exemplu in Siria,atunci și noi trebuie să luăm aceleași măsuri. Consider ca aceasta poziție e o greșeala.
-Este clar că nu poţi să învingi terorismul numai prin metode militare, trebuie să fie luate masuri politice pentru reglementarea crizelor, cu măsuri de interzicere a folosirii de către terorişti a infrastructuri economice pe care au capturat-o, așa cum a făcut ISIS în Irak sau Siria livrând petrol şi alte produse de contrabanda în Turcia.
- În ultima vreme auzim dubiile unor, de fapt, a unui membru al Grupului internaţional de susținători ai Siriei, legate de invitarea kurzilor sirieni si anume „Uniunea democratică”. Pornim de la premiza că fără acest partid, fără acest participant, tratativele nu vor avea succes, un rezultat pe care ni-l dorim, adică reglementarea finală a crizei.
- Incă un aspect care reprezintă o provocare pentru politica mondială: abilitatea partenerilor de a ajunge la un acord
- Partenerii noştri din Vest spun uneori că nu vor mai avea afaceri cu Rusia ca până acum. Sunt convins ca asa va și fi. Nu vor mai exista acorduri acolo unde acordurile erau impuse Rusiei de Uniunea Europeană sau SUA care încercau să ne convingă că acest lucru nu ne afectează interesele. Am terminat cu așa ceva.
- Moscova este pregătită pentru o colaborare constructivă şi intensă cu parteneri din vest, inclusiv cu Europa si SUA, este deschisa pentru colaborarea progresivă, dar numai pe baza de egalitate şi reciprocitate avantajoasă, cu condiţia neamestecului în problemele interne, respectând interesele de principiu ale fiecărei părţi.
-  North Stream-2 este un proiect economic și comercial, este în avantajul Germaniei şi Europei și, în fond, și în avantajul Rusiei. Sunt încercări de a critica acest proiect din punctul de vedere ideologic şi de a apela la a nu se colabora cu Rusia fiindcă acesta va afecta interesele Ucrainei. Acestea sunt incercări de a înrăutaţi relaţiile noastre, se pun presiuni din afară. Avem un dialog între Cancelar şi Preşedinte si la nivel de ministere. Activitatea mecanismelor care ne permitea sa mergem mai departe fost complicată, dar nu oprită în primul rând datorită oamenilor de afaceri germani.
-  Europa are nevoie de gazele ruseşti, tranzitul ucrainean nu este sigur. Nu am putut să aşteptăm schimbarea dispoziţiei la Bruxell, şi am început să căutăm alternative.
-  Apreciem eforturile Germaniei pentru diminuarea dorinţelor şi ambiţiilor minorităţii activ-agresive, şi pentru urmărirea regulilor comune, iar regulile comune pot fi doar cele obținute prin consens.
-   Noi nu suntem siguri că Coreea de Nord a probat bomba cu hidrogen. Daca ar fi fost aşa, atunci ar însemnă ca în pofida rezoluțiilor Consiliului de Securitate cineva a adus în Coreea tehnologii interzise.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu